STATEMENT

Artist Statement

Using food and everyday materials and objects, I recreate forms and compositional layouts that refer to different cultural fields: mostly historical-artistic, but also technical-scientific and that of entertainment and business world.

I adopt descriptive and representational modalities and organisations of two- and three-dimensional graphic, content and conceptual space – typical of editorial layouts (Handbook of a Town), antique drawings (Nouvelles Antiquités, in the production phase), Pompeian painting (V Style – Style of Suggestions), nineteenth-century engravings (Sardinian Game), as well as the classical forms of art presented in galleries (Life on Art, in the production phase) – and I reproduce them using very common and affordable foods and objects, which in my visual research become explicit metaphors for their users and their consumers.

Bringing these elements – which I purchased in supermarkets, local markets and economical e-commerce sites – into illustrious and refined contexts that often require in-depth knowledge, is for me a way to affirm the importance, value and dignity of all lives and all individuals, believing ultimately, firmly, only in equality.

Conversely, using elements of everyday life to remake the modules and combinations of unanimously recognised traditions and knowledge does not mean lowering their intellectual level, but hoping for an increasingly widespread understanding of them, with the conviction that the dissemination and sharing of knowledge are an indispensable premise for a more just and aware society.

/ Ita

Artist Statement 

Servendomi di cibo, materiali e oggetti quotidiani, ricreo forme e schemi compositivi che rimandano ad ambiti culturali diversi: soprattutto storico-artistici ma anche tecnico-scientifici, dell’entertainment e del mondo commerciale.

Mi approprio di modalità descrittive e rappresentative e di organizzazioni dei contenuti e dello spazio grafico e concettuale bi- e tridimensionale – di layout editoriali (Handbook of a Town), disegni antiquari (Nouvelles Antiquités, in fase di realizzazione), della pittura pompeiana (V Stile – Stile delle suggestioni), delle incisioni ottocentesche (Sardinian Game), di forme classiche dell’arte presentata in galleria (Life on Art, in fase di realizzazione) – e le riproduco utilizzando alimenti e manufatti molto comuni e accessibili, che nel mio lavoro diventano metafore esplicite dei loro fruitori e consumatori.

Portare questi elementi – acquistati in supermercati, mercati rionali e siti di e-commerce a buon mercato – in contesti illustri e raffinati che spesso presuppongono conoscenze approfondite, è per me un modo per affermare l’importanza, il valore e la dignità di tutte le vite e di tutti gli individui, credendo in ultima istanza, fermamente, nella sola uguaglianza.

Viceversa, rifare con elementi della vita di tutti i giorni moduli e combinazioni propri di tradizioni e saperi riconosciuti non significa abbassarne il livello intellettuale ma auspicarne una comprensione sempre più capillare, nella convinzione che la diffusione e la condivisione delle conoscenze siano indispensabile premessa di una società più giusta e consapevole.